Villivihanneksista ruutia pimeään aikaan

Villivihanneksista ruutia pimeään aikaan

Yksi Raija Kivimetsän omista kaamosajan pelastuksista on voikukka.

Kun pohdit arkeasi, löydätkö stressin aiheita? Nukutko riittävästi ja hyvin? Kiireen ja stressin myötä voimme käydä ylikierroksilla. Olo voi myös olla uupunut tai vähintään nuutunut. Villivihannesten ja aivoterveyden asiantuntija Raija Kivimetsä huolehtii omasta jaksamisestaan myös kaamosaikaan nauttimalla villivihanneksia. Voikukka kuuluu tietysti TOP 6:een!

Kivimetsä painottaa, että koskaan ei ole liian myöhäistä pysähtyä aivojen äärelle ja ryhtyä tekemään muutoksia. Pienilläkin muutoksilla on todellista merkitystä.

Usein aivojen hyvinvointiin herätään, kun ongelmat tulevat lähelle.

“Saan paljon yhteydenottoja, joissa ihmiset kertovat havahtuneensa muistiongelmiin. Muistiin liittyvät sairaudet ovat monille konkreettinen huolen aihe, kun sairastumisia tulee aivan lähipiiriin”, Kivimetsä kertoo.

Monia kuormittavat myös vaikeat elämäntilanteet, tavaraähky kotona, huoli työpaikasta tai omaan tai läheisten terveyteen liittyvät huolet.

Havahtuminen ja herääminen huolestuttavaan tilanteeseen on jo hyvä alku. Kivimetsä haluaa antaa konkreettisia työkaluja, joilla jokainen voi selättää uupumusta, jaksaa paremmin ja huolehtia aivojen hyvinvoinnista.

“Haluan tarjota helposti käyttöön otettavia tapoja, en kuormittaa jo valmiiksi stressaantuneita informaatiotulvan alle.”

Kuusi täsmäkeinoa kaamosväsymykseen

Päivät lyhenevät: olemme laittaneet merkille pimeät aamut ja nopeasti hämärtyvät illat. Pian siirretään kelloja tunnilla taaksepäin, jolloin pimeäntulo vielä aikaistuu. Miten hortoilija ja aivoterveyden asiantuntija itse jaksaa kaamoksen yli?

Kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy hoitaa sydäntä ja aivoja.

Kylmäpuristettu neitsytoliiviöljy hoitaa sydäntä ja aivoja.

Kivimetsällä on omakohtaisia kokemuksia painista kaamosväsymyksen kourissa.

“Kestän pimeää vuodenaikaa huonosti. Minun lempivuodenaikojani ovat kevät ja kesä, ja luonnon lakastuminen ja kuolema syksyllä saa minut helposti alakulon valtaan.”

Kivimetsän omaan työkalupakkiin on vuosien varrella kertynyt monia avaimia jaksamiseen.

“Ilman ruusujuurta, nokkosensiemeniä ja voikukkaa tuskin jaksaisin!” Kivimetsä huudahtaa.

Ruusujuuri auttaa elimistöä torjumaan stressiä ja alakuloa, poistaa jännitystä ja lisää suorituskykyä. Kivimetsä ottaa syksyisin aina ruusujuurikuurin. Yksi kaamosajan pelastuksista on voikukka.

“Ilman villivihanneksia ei tulisi mitään. Voikukkaa käytän kuivattuna ja pakastettuna. Suosikkini on voikukkamunakas, johon laitan välillä myös fetajuustoa. Lisään voikukkaa myös smoothien joukkoon. Voikukka vähentää turvotusta, puhdistaa maksaa ja verta ja pitää suolistoa kunnossa. Näin koko kroppa aivoja myöten voi hyvin. Nokkosensiemenistä saan myös virtaa ja valoa pimeään aikaan.”

Raija Kivimetsän omat jaksamisen avaimet:

Ruusujuuri

Voikukka

Nokkosensiemenet

Hyvät rasvat

Liikunta koiran kanssa

Kirkasvalolamppu

 

Kiitetyltä verkkokurssilta työkaluja aivojen tueksi

Raija Kivimetsä kohtaa paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat apua aivohaasteisiin.  Kaali kuntoon -verkkokurssi syntyi vastauksena tuohon tarpeeseen.

“Käynnissä olevasta kurssista on tullut paljon kiittävää palautetta. Uskon jokaisen hyötyvän kurssista ja saavan inspiraatiota omaan arkeensa.”

Verkkokurssin tarkoitus ei ole olla syvällinen perehdytys aivoterveyden saloihin, vaan käytännönläheinen tietopaketti, josta jokainen voi poimia itselleen sopivat keinot.

“Kaikki eivät pääse kursseille, luennoille tai hyvinvointimatkoillemme. Kehitin verkkokurssin ikään kuin ensiapupakkaukseksi jaksamisen, stressin ja aivohaasteiden kanssa kamppaileville.”

 


Kaali kuntoon -verkkokurssi avattiin suuren kysynnän vuoksi uudelleen. Raija Kivimetsän verkkokurssin sisältö pohjautuu tieteellisiin tutkimuksiin ja kokonaisvaltaiseen käsitykseen terveydestä ja hyvinvoinnista. Tutustu verkkokurssiin ja lähde mukaan! 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.