Villikimppu äitienpäiväksi – kevään iloviesti

Villikimppu äitienpäiväksi – kevään iloviesti

Villikimppu äitienpäiväksi – kevään iloviesti

Meillä kaikilla on huoli ikääntyneiden voinnista ja siitä että heitä ei pääse tapaamaan. Kohta se on mahdollista, ja varmasti ainakin pihassa tapaaminen onnistuu aika pian. Uusimaakin on jo avautunut, joten käyntiä äidin luona maalla voi suunnitella! Käyntiin ja äitienpäivätervehdykseen on nyt uusi perinne tarjolla: villivihanneksista ja -kukista koottu villikimppu.

Ainakin me hortoilijat voisimme liittää villikimppuun kaksi tervehdyttävää elementtiä. Villivihannekset ovat voimistavaa ruokaa jos mikä ja luonnossa oleminen elvyttää karanteeniajan koettelemuksista. Vielä on aikaa oppia hortoilu ennen äitienpäivää, jos sinulla ei sitä taitoa jo ole.

Villikimppu toimii monin eri tavoin

Itse kerätty kielo-, valkovuokko- tai muu villikukkien kimppuhan on ollut aina äitienpäivien ytimessä. Entä jos nyt – vaikka perinteisen kukkakimpun lisäksi – annetaan itse kerätty, syötävä ja voimistava kimppu! Lisälahja voi olla se, että viet äidin luontoon ja opetat häntä keräämään villivihanneksia (vai käykö toisin päin, että hän opettaa sinua!).

Luonnossa oleminen pudottaa tutkitusti verenpainetta ja stressihormonin tasoja jo lyhyen ajan päästä. Ne voivat olla korkealla karanteenin jälkeen. Eli jo lyhytkin hortoilu rentouttaa. Kuvan kimppu on tehty hurmaavista maitohorsman versoista, jotka voi syödä salaatissa tai kuullottaa voissa kevyesti. Nam! Näin luonto tulee mukana sisälle.

Villikimppu syötävän hyvistä kukista

Voit myös käyttää syötäviä, hyvän makuisia kukkia, joita voi jo löytyä äitienpäivän aikaan vuodesta ja paikkakunnan sijainnista riippuen. Tässä kaksi eri tyyppistä kukkakimppuaihiota, jotka nivoutuvat hauskasti yhteen olemalla “lintuihin liittyviä kaaleja”.

 

Parsakaalinen peltokanankaali

Miksi peltokanankaalia kannattaa syödä äitienpäivän lisäksi muunakin aikana. Peltokanankaali on hortamaailman suurimpia C-vitamiinipommeja! Se kuuluu Pohjolan viiden C-vitamiinipitoisimman kasvin joukkoon. Peltokanankaali on muutenkin ravintoarvoltaan mainio. Kasvissa on A-vitamiinia, karotenoideja, saponiineja ja flavonoideja. Kasvi on diureettinen eli nesteitä poistava ja myös suoliston hyvinvointia ylläpitävä. Tätä tarvitaan keväällä!

Voit lisätä hyvin parsakaalin makuista ja sinappista peltokanankaalia salaatteihin, munakkaisiin ja laatikoihin. Mutta älä tee sitä illallisella muuten voit olla valveilla vielä pikkutunneilla, sillä peltokanankaali virkistää.

 

Sitruunainen käenkaali

Käenkaalin suloista kukkaa löytyy monin paikoin ainakin Etelä-Suomessa. Nämä suloisen näköiset ja sitruunaisen aromikkaat kukat sopivat juhlapöydässä voileipäkakun tai hortahakkelusleivän koristeeksi. Muista ettet sekota käenkaalin (toinen nimi ketunleipä) kukkia myrkyllisiin valkovuokon kukkiin! Valkovuokossa terälehtiä (tai kehälehtiä) on 6-7 ja heteitä kymmeniä. Ketunleivällä on vain 5 terälehteä ja niissä on kauniit violetit suonet. Kerro asiasta myös lapsillesi!

Varoituksen sana käenkaalin oksaalihapoista: jos sinulla on munuaisvaivoja, pidättäydy syömästä isompia määriä käenkaalia.

Jos et osaa vielä hortoilla, ei hätää

Äitienpäivään mennessä voi harjaannuttaa taitojaan kotisohvallakin ja kulkea ”hortakirja kännyssä” luonnossa. Tutustu alan johtavaan oppaaseen, Hulluna hortaan -kirjaan, jonka saat nykyään välittömästi ladattua e-kirjana. Halutessasi voit kutsua Raija Kivimetsän tai hortaohjaajan omaan pihaasi omastamaan mitä sieltä voi syödä pihahortoilun merkeissä!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.