Nokkonen antaa puhtia kevätväsymyksestä ja kaamosrasituksesta kärsivälle!

Nokkonen antaa puhtia kevätväsymyksestä ja kaamosrasituksesta kärsivälle!

Nokkonen on syksyn ja talven pelastaja mutta myös kevätväsymyksen karkoittaja. Nokkonen on oiva apu kun tarvitaan puhtia, tasapainoa ja energiaa. Nauti kasvimaailman kuningasta smoothiessa, teessä, muhennoksissa ja keitoissa. Ota käyttöön myös pikkuruiset energiapommit, nokkosensiemenet.  

 

Kevätväsymys on kaamosväsymyksen serkku. Ja niin keväällä kuin syksyllä on tärkeää ryhtyä nauttimaan nokkosen hoitavasta voimasta. Nokkonen on siinä mielessä ihana kasvi, että se tekee taikojaan juuri niissä kehonosissa, joissa apua tarvitaan. Nokkonen puhdistaa, tasaa verensokeria ja verenpainetta, lisää hemoglobiinin ja punasolujen määrää. Kaamoksesta oireilevalle nokkonen on hyvin tärkeä puhdin antaja, tasapainottaja ja vireyttäjä. Nokkonen tukee hermoston toimintaa ja pitää myös suolistoa paremmassa kunnossa.

Nokkonen on terveyden tukipilari, joka sisältää runsaasti C-vitamiinia, beetakaroteenia, aminohappoja, rautaa, kalsiumia, magnesiumia, kaliumia ja foolihappoa. Kasvissa on runsain mitoin myös piitä, flavonoideja, klorofylliä, karotenoideja sekä amiineja.

 

NOKKONEN2

Kotimaista nokkosta

Jos et ole pakastanut tai kuivannut kesän satoa, voit turvautua kaupan valikoimiin, kunhan muistat tarkistaa, että nokkonen on suomalaista. Kotimainen nokkonen sisältää huomattavasti enemmän hyödyllisiä aineita kuin muualla kasvaneet nokkoset. Se on saanut kasvaa ainutlaatuisissa valaistusolosuhteissamme ja puhtaassa maaperässä. Varo erityisesti kiinalaista, maailman saasteisimmissa olosuhteissa kasvanutta nokkosta, jota löytyy myös kaupoista.

Siemenistä puhtia

Tunnetko nokkosensiementen hyödyt? Jos et ole vielä kokeillut noita pikkuruisia tehopaukkuja, juuri nyt on oikea aika. Löydät siemenvaiheessa olevia nokkosia elokuun loppupuolella  luonnosta.

Nokkosensiemenet toimivat stressaavassa tilanteessa lisämunuaisen apuna. Ne antavat puhtia ja virkistävät muistia. Jos kärsit kaamoksesta ja aivosumusta, saatat hyötyä nokkosensiementen käytöstä. Naisille teelusikallinen on sopiva päiväannos. Miehet voivat nauttia potenssia kohottavia siemeniä suurempia määriä.

Jos et halua kerätä nokkosensiemeniä talteen, kokeile esimerkiksi nokkosensiemenuutetta. Uutepullo kulkee kätevästi mukana töissä ja koulussa ja uutetta on helppo tiputella veden tai smoothien joukkoon.

Kokeile seuraavaa smoothieta väsymykseen, kevätväsymykseen ja myös kaamosrasitukseen!

 

Virtaa antava smoothie  

1 avokado

1/2 litraa pakastemustikoita/mustaherukoita

pieni pussillinen pakastettua nokkosta tai 2-3 rkl kuivattua nokkosta

1 punainen luomuomena tai isohko kotimainen omena

puoli kourallista luomumanteleita (liotettuna)

1 rkl tyrnirouhetta

1 rkl juoksevaa hunajaa

ripaus jauhettua kurkumaa

vettä

 

Surauta blenderissä (esimerkiksi Vitamix) sekaisin ja lisää omiin makutarpeisiin sopiva määrä vettä. Nauti aamiaiseksi tai välipalaksi.

Voit vaihtaa mustikat ja mustaherukat kotimaisiin villivadelmiin, puolukoihin, karpaloihin tai luomumansikoihin.

 

Teksti: Raija Kivimetsä

 

Villivihanneksista ja villiyrteistä saa virtaa ja voimaa, kunhan ensin oppii hortoilun salat. Tutustu vuoden 2021 kurssitarjontaan.

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.