Herkulliset itämaiset nokkosletut ovat sesonkiruokaa parhaimmillaan

Herkulliset itämaiset nokkosletut ovat sesonkiruokaa parhaimmillaan

Nokkosletut ovat varmaankin yleisintä villivihannesruokaa ja moni villivihanneksia kaihtavakin on maistanut ainakin nokkosta. Juuri nyt on paras aika kykkiä puskissa ja kerätä nokkosia sekä valmistaa niistä jos jotakin ruokaa. Meidän perheemme suosikkeja ovat nokkossaganaki, nokkosbureki ja itämaiset nokkosletut.  

Nyt on myös paras ajankohta pakastaa ja kuivata nokkosia talvenkin varalle. Kun pimeys vie voimat, pakastettua nokkosta ja muutakin hortaa on helppo lisätä ruokaan kuin ruokaan sekä aamuiseen smoothieen. Meillä aivoja hellivään smoothieen lisätään aina paljon mustikoita, avokadoa, kurkumaa ja ainakin kourallinen pakastettua hortaa.

Nokkoslettuja tehdään varmasti kymmenillä erilaisilla ohjeilla mutta meidän suosikkimme löytyy Hulluna hortaan -kirjastamme. Ohje on gluteeniton ja maidoton ja näiden lettujen maku mitä ihanin!

Itämaiset nokkosletut 

4 dl kookosmaitoa

3 luomumunaa

2,5-3 dl gluteenitonta jauhoseosta/tattarijauhoja/mantelijauhoja

3 dl hienoksi silputtua ryöpättyä nokkosta (myös pakastettu nokkonen sopii)

ruususuolaa

mustapippuria

1 tl juustokuminaa

ripaus cayennepippuria

neitsytkookosöljyä paistamiseen

 

Valmistus

Sekoita kookosmaito, hienoksi hakatut nokkoset ja munat ensin keskenään. Siivilöi joukkoon  jauhot, ja lisää mausteet. Sekoita sähkövatkaimella hyvin sekaisin. Anna turvota puolisen tuntia.

Paista taikinasta pieniä lettuja kuumalla pannulla. Tarjoile esimerkiksi punajuurihummuksen, omena- tai tyrnihillon tai pihlajanmarjahyytelön kera. Maistuu ihanalta myös homejuuston ja kuusenkerkkä-puolukan kera.

 

Resepti: Raija Kivimetsä

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.